Podstawowe wskazówki dotyczące zakupu lamp rowerowych

Niełatwo zakupić optymalną lampkę do roweru. Wiele osób sugeruje się tu obowiązującymi przepisami, ale te – co warto podkreślić – są dość ogólne. Dzięki temu zdecydowana większość modeli rowerowego oświetlenia spełnia stawiane przed nimi oczekiwania prawne i techniczne. 

Jasność lampy – podstawowe kryterium

Optymalna jasność lampki rowerowej zależy w głównej mierze od ich zastosowania. W przypadku typowego modelu oświetlenia miejskiego wystarczy źródło światła o strumieniu 600 – 800 lumenów. Jeśli jednak jazda ma się odbywać po terenie lesistym lub górskim, konieczne będzie zastosowanie lampy o strumieniu świetlnym wynoszącym co najmniej 1000 lumenów. Oczywiście można zakupić sprzęt o zróżnicowanej intensywności świecenia, dzięki czemu zapewni on znacznie dłuższy czas efektywnego użytkowania na jednym ładowaniu (nawet do kilkunastu godzin).

Źródło zasilania – na co warto postawić?

Wybierając sprzęt do swojego roweru, warto zadbać o w pełni funkcjonalne rozwiązania. Na rynku można znaleźć różne akcesoria rowerowe, które są zasilane z powerbanków. To samo dotyczy zresztą lampek rowerowych, które coraz częściej są ładowane poprzez klasyczne złącze USB. W praktyce oznacza to, że można je zasilić z wielu różnych urządzeń, to jest również z telefonów wyposażonych w ładujące złącze USB. Alternatywą dla tych modeli są latarki z klasyczną baterią (i dedykowaną ładowarką), której podłączenie do źródła zasilania „w terenie” będzie raczej niemożliwe. Opcjonalnie można też zabrać lampkę na zwykłe baterie, których dodatkowy zapas można łatwo schować w kieszeni.

Tryby pracy oświetlenia rowerowego

Obsługiwane przez latarkę rowerową tryby pracy, to bardzo ważny aspekt funkcjonowania oświetlenia rowerowego. Standardowo lampa ta świeci w sposób stały, zapewniając użytkownikowi możliwość skutecznego podświetlenia drogi przed rowerem. Dobrym pomysłem jest wybór lampki umożliwiającej przełączanie w tryb migotania. Dzięki niej można łatwo wskazać swoją pozycję i to przy jednoczesnym (często dwukrotnym) wydłużeniu czasu rozładowania baterii. W niektórych latarkach LED-owych istnieje również możliwość włączenia trybu oszczędnego, w którym świeci tylko pojedyncza dioda LED.

Odporność na warunki zewnętrzne

Duża liczba dostępnych na rynku lampek rowerowych wykonana jest z tworzywa sztucznego. I choć w wielu przypadkach zapewnia ono maksymalną ochronę przed np. zachlapaniem, to jednak nie zabezpiecza ono lampy przed uderzeniami mechanicznymi. Dobrym rozwiązaniem jest zadbanie o lampę metalową, aczkolwiek musi ona zostać zaprojektowana w ten sposób, by jej montaż do konstrukcji roweru był prosty i stabilny. W tym przypadku sprawdza się prosta zasada, że wybór najbardziej prymitywnego systemu łączącego, zwykle pozostaje najlepszym wyborem. 

Podsumowując, wybór lampki rowerowej nie jest prosty. Chcąc zakupić optymalny model, należy uwzględnić przede wszystkim jej konstrukcję, jasność, a także takie czynniki jak sposób zasilania i pojemność baterii. Dzięki temu oświetlenie to nigdy nie zawiedzie rowerzysty.